tisdag 20 oktober 2009

Grissjukan..


Grissjukan... (H1N1 heter det va? )
Jag står i valet och kvalet som vaccin.. Det kan låta som en självklarhet för många men för mig är det banne mig inte det. .
Tycker det är skitsvårt, vill jag spruta in detta på mina barn. Ett vaccin som testats under 6 månader och skyldigheterna för eventuella biverkningar för leverantören är sekretessbelagda.. Jag vet inte. Men samtidigt , tänk om de får grissjukan, då kommer jag att ångra ihjäl mig. Kan det vara så att det är upphipat.. att det inte blev så stort som media och regeringen trodde men nu när de köpt in vaccin för så mycket pengar så kan de inte ändra sina rekomendationer.. ja asså .. jag vet inte.. Hur gör ni?
KRAM

6 kommentarer:

Sjabbig men chic sa...

Jag vet. Det är jättesvårt, speciellt när det gäller barnen. men samtidigt så kanske man får lita lite på expertisen. Jag menar tänk om de hade haft ett vaccin när spanska sjukan gick. Många föräldrar som miste sina barn skulle nog ha varit överlyckliga. Just nu är det nog inte sån stor fara med Nya Influensan men det är om den kommer tillbaka i en andra våg som den kan bli farlig. Så har det varit med tidigare pandemier. Ja, så det lutar nog åt vaccination då.;)

Kram Lisa

Anonym sa...

JAg ska vacciera mig själv men barnen har vi inte bestämt oss för än. Som det verkar slår det ju inte lika hårt mot barn som mot 15-30-åringar. Men sen vet man ju inte vad som kommer i andra-vågen heller...

//Martina (från jobbet, orkar inte logga in)

Brunkullan sa...

Jag har bestämt mig för att vaccinera barnen. Jonte höll på att dö i virusorsakad lunginflammation när han var 1,5 år, och det var det värsta jag varit med om!!

Båda ungarna har/har haft förkylningsastma, och använder sina mediciner fortfarande vid vissa förkylningar som sätter sig i luftrören.

Själv hör jag till riskgrupp (överviktig) och ska vaccinera mig. Tommy får göra det som sympati för oss.

Men Tobbe har hög feber och är hostig nu...så...kan det vara nöffnöff? Måste kolla det om det inte går om sig. Onödigt att ta sprutan om han inte behöver!

Susanne

Bloggullet sa...

Jag är som du, kan inte bestämma mig. Vet ju inte vilka biverkningar sprutan har och sen vill man ju inte ha svinflunsan heller.

Vi får fundera lite till.
Kram

UllaJohanna sa...

Som varande eremit här ute i skogen, tror jag att jag hoppar över det hela. Har aldrig haft influensa och lever på hoppet att jag klarar mig denna gången också :-)...

Kramen!!!

skogsnuvan sa...

Visst är det svårt att välja och vårt moderna liv består av eviga val. Jag har inte bestämt mig ännu jag heller