måndag 26 oktober 2009

Gudomliga Kanelhjärtan

Här kommer det utlovade receptet på kanelkakorna som är supergoda att ha till kaffet .. Eller till glöggen med för den delen.
Jag själv har dom i en liten burk på köksbordet och jaaa.. det blir några om dagen, men så är jag ju snäll också

20-30 st
1 1/4 dl socker
200 g smör
cirka 4 dl vetemjöl
cirka 2 dl marsán vaniljsåspulver (1 paket a´7 portioner)

Till Garnering
1 ägg
2 tsk kanel
2 msk socker
(jag brukar dock ha merra både socker o kanel men det är en smaksak)

Rör ihop socker och smör tills det är vitt och fluffigt- krokarna på envispen funkar finfint till det momentet.Blanda i mjöl & marsánpulveroch arbeta ihop till en smidig deg. Låt vila i kylen i ca: 30 minuter.

Kavla ut till en platta , ca fyra mm tjock. Ta ut hjärtan med pepparkaksmått. Pensla med uppvispat ägg. Blanda kanel och socker och doppa kakorna i blandningen. Lägg dem på en bakplåtspappersklädd plåt och grädda i 200 grader i 6-8 minuter eller tills kakorna fått lite färg.

Klart!! Fikatajm!!

3 kommentarer:

tinna sa...

Mmmm låter otroligt gott!! Får bli nästa helgs bakprojekt till min glasburk:)

Mamma-Mu sa...

Tack min vän för tipset!

Ska ju som bekant baka idag så då tror jag att det får bli kanelhjärtan oxå!

Kram kram /prispressaren... ;)

Marie//Tekla Maräng sa...

Mums tack för det receptet nu gäller det bara att få baklust!
Loppis det är riktigt kul det.
Ha det gott i gråvädret.
Kramar Marie:)