måndag 17 november 2008

Bajslucia



Hej Hej
Nu blev det kvällen igen..
Har haft en bra men intensiv dag på jobbet så nu är jag helt off i huvudet.

Var skönt att hämta tjejerna på dagis och få åka hem och mysa lite.. Tjejerna sjöng Luciasånger för mig så det stod härliga till.. De övar uppenbarligen på dagis nu.. ;-) Stortjejen ser så fram emot att få vara lucia igen men ljus i håret och vackert lucialinne på sig och jag kunde riktigt se framför mig när dessa två lintottar kommer .. så vackra , sjungande.. Blev nästan rörd bara jag tänkte på det tills den lilla förklarar för mig att hon inte alls skall vara en BAJS-ucia.. utan en Tomte!!.. Jag försökte verkligen att övertala henne men det gick bara inte.. ungen skall vara tomte så är det bara.. Kan tillägga att förra året VÄGRADE hon också att ha krona, fick på henne linnet och tofsarna drog hon ut.. sen hade hon ramlat på näsan på dagis tidigare på veckan så ett stort skrapsår på näsan satte pricken över i-et... Vår lilla vilda!
What to say... Låt tjejen vara tomte, vi lever i ett jämnställt samhälle.. men måste det vara till vilket pris som helst.. Jag vill inte att hon skall vara tomte.. !! Bara att bita ihop och tycka att det är det mest naturliga i hela världen att hon och alla pojkarna skall vara det.. jätte fint! det är fasaden utåt men inom mig finns en liten liten mamma som gärna skulle vilja att hon var en vacker Lucia..
Man skulle inte kunna glittra till en tomte lite lätt? Eller sätta en krona på luvan.. nä nä jag menar vem f*n vill vara en Bajs-lucia liksom..

Hej tomtegubbar slå i glasen!


Bilder på våra älsklingar lucia 2007

7 kommentarer:

tinna sa...

Jag hade en tjej i min kör förra lucia som absolut skulle vara stjärngosse;-)
Finns ju jättefina tomteklänningar att köpa, en sån kan hon kanske ha? Alma skulle vara tomte men efter att hon fått prova ljuskronan så har hon nu bestämt sig för att vara lucia:-)

♥ cloudberrie ♥ sa...

Mina båda har mest varit Tomtar ;) Jag köpte så söta tomte klänningar, tror det var Linus & Lotta och de blev mycket mer populära än Lucia linnena som kliar och det eländiga glittret i håret. För ingen av mina töser är "lucia" typen ;) de är mer "rustibussa" och passade ypperligt som söta Tomteflickor. Men nog kan du glittra till Tomtemorsan ;)

Kramis från Eva

Mamma-Mu sa...

Härliga tider! U go Lina!
Å med tanke på att jag känner denna lilla dam ganska så väl kan jag bara le... Å jag leer med hela ansiktet.... Det är såååå skönt att vi har liknande "bekymmer..."

Kram kram!
Ps. Ta en ny titt på min blogg... Ds....

Lallis - liv och leverne sa...

Vilka fina bilder:)
Och nä. Vill hon inte vara bajs-lucia så är det nog så. *s*
vad härliga de är.
Men jag förstår dig. Det gör jag.
Jag har en egen här hemma som nog vill vara en vacker tomte istället. *s*
Kram!

Sjabbig men chic sa...

G har också varit tomte nästan jämt. Hon var till och med tomte på partyn i juni! Jag sa: - Men är du verkligen säker?
-Ja, sa hon.

När hon inte var tomte så var hon prinsessa. Tyllklänning och gula stövlar på fel fot. Och det där med prinsessa har vi ju rett ut förut men tänk att få komma till jobbet med tyllkjol, glittrig krona och stövlarna på fel fot.
-Ser ni jag är en prinsessa på riktigt!

Vilka söta bilder!

Kramar från Lisa

Brunkullan sa...

Hihi..jo starka viljor har de:)

När Jonte gick på dagis var det en kille som alltid ville vara Lucia, och det fick han vara också..han var så söt;)
Och visst fanns det tjejer som var tomtar, och pepparkakor också! några hade jättefina tomte klänningar.

När Tobbe gick på dagis (eller om det var när han börjat skolan..)minns jag att en tjej hade en vackert klockad hemmasydd tomteklänning av grått mjukt linne-liknande tyg och med blodröda fina breda muddar och detaljer i filt! Till den hade hon strumpbyxor med kabelstickade långa ullsockor utanpå (tror de var ljusgrå..)och svarta kängor! Hur fin som helst:) Och på huvudet en lååååång luva med tofs som hängde en bra bit ner på ryggen i Maileg stil!

Lillebror hade lika dräkt med i form av kortare skjorttunika och pösig byxa!

Det går ju att "tjeja" till en tomte också om man vill!

Susanne

Anonym sa...

Skogsnuvan tycker att du är en bra mamma som inte tvingar henne att vara lucis. Hon kommer att bli världens sötaste tomte också. Det är jag säker på!