söndag 4 januari 2009

Normal?

Exprimentet fortsätter.. Jag har fortfarande inte blivit sjuk.. Dottern är bättre och i dag äter hon så smått..
Stackaren det ser ut som om hon tappat flera kg och det är "bara" en dag hon var dålig.

I förrgår såg jag en dokumentär på TV om kvinnor och deras kroppar.. Fattar inte att jag ser på det när jag blir så otroligt förbannad.
Förlåt alla med några kg övervikt ..

Jag är så trött på att snart är det FEL att vara smal.Det verkar som om det är mer okey att vara tjock, vad är nästa steg, ta bort kläder för smala och skapa ett märke "small is beutiful" istället för "big"?
Ständigt får jag höra:
-Ta du en bulle till du som är så smal
- Äter du ordentligt?
-herre gud du har ju ingen mage
Är det helt okey att kritisera fritt när man är smal och vi skall bara ta det eller?
Sist jag hade en bekant som sa till mig¨
- Ta du en stor bakelse din smalis
Sa jag bara tillbaka:
- Ja men du kan ju vara utan helt
Då tog hon fruktansvärt illa vid sig, vilket jag FÖRSTÅR
Men.. varför få de hacka fritt på mig, Alla reklamer .. folk klankar ned på att åhh.. de är ju för smala, sjukligt... bla bla bla . Ta modeller i verklig storlek? Men vad är då VERKLIG HÄLSOSAM storlek? Tydligen är det inte 34... Jag FATTAR att det behövs kläder i större storlekar jag fattar att det skall vara NORMALA modeller.. men jag är OCKSÅ normal och man behöver inte banta för att vara smal..
Jag kan inte rå för det och JA jag gillar min kropp.. tycker att det är perfekt.. Faktiskt. Provocerande eller hur, en tjej som gillar sin kropp. Vet ni varför jag gör det? det har jag funderat på många gånger men har kommit fram till att det är min mammas förtjänst som under hela min uppväxt talat om för mig att jag är fin..
Och jag tycker att man kan vara fin ÄVEN om man är smal.. Jag har gett upp att försöka göda mig, för det har jag också försökt . Ett tag gillande jag inte min kropp pga. att alla sa att jag var för smal..
- Dina höftben syns..
- Tur att du har bröst annars hade man trott att du hade anorexia..
Det är kommentarer som jag fått STÅTT ut med.. och så här är det.
JAG BLIR PRECIS LIKA LEDSEN JAG...!! Precis lika ledsen som någon som är överviktig.
SÅ DE SÅ!
Over an out..

5 kommentarer:

Sjabbig men chic sa...

Förvisso, förvisso! Nejdå, vet inte varför jag skrev det men det kändes bra. Hur som helst Widénskan så är det provocerande med för smalt, för tjockt, för söt, för ful, för smart, för dum, för kaxig, för okaxig, för bra självkänsla, för dålig självkänsla. Det är provocerande att vara för tjejig eller för killig,det är till och med prvocerande att vara för snäll, alltså allt med för framför och vad som är för ligger alltid i betraktarens ögon och beror på i vilken kontext man befinner sig så det är bara att tugga i sig tyvärr.

Kram Lisa

Mamma-Mu sa...

Ja men du bruden du är ju jätte smal... *ler elakt för jag vet att du går igång på detta...*
Men du är fantastiskt vacker!!!!!!! No doubt about it!!!!!
Va faan njut av livet å jag kan ju gå i god för att du äter ordentligt!
Å som du har sagt många många gånger... Du har minst lika svårt att hitta kläder som sitter bra som en annan som har "några" *asg* kilo extra...
Tycker om dej som du är! Å duuuu DU har en jätte bra och vettig mamma! Så det så!
Kram

Britt sa...

Jag instämmer! jag har alltid fått höra samma sak.Du som är så smal, ta en bulle till du! Vid nått tillfälle blev jag riktigt sur och sa ifrån och då fick jag som försvar från min svägerska; Varför säger vi så? Vi kanske skulle säga att du har ett vackert hår istället. Tack!! sa jag, det är ju mycket roligare. Sen dess har jag inte hört nåt. De förstår inte att det är just sättet de säger det på som blir fel.

Britt

UllaJohanna sa...

Nog borde man få lov att se ut som man gör; tjock eller smal! Utan kommentarer!!!

Jag är en liten tjockis (numera)... Och jag tar lika illa vid mig av kommentarer om min vikt nu som när jag var smal som en sticka... Undrar varför det finns folk som har såna bekymmer om andras vikt? Har dom inte nog med sig själva tro? Tycker det tyder på dålig självkänsla att kritisera andra för deras utseende...
Onödigt är det!!!

Kramen till dig!

Anonym sa...

Skogsnuvan säger: Men hörrö bruden förstår du inte att dom som säger så där till dig är AVUNDSJUKA. Alla vill väl vara smala och snygga och hitta kläder i små fina storlekar instället för småtjocka eller stortjocka. Så sträck på dig och var stolt och glad!